Saturday, November 20, 2010

warkah untuk mu, sahabat ku...

Posted by Ina zz at 7:41 PM 0 comments Links to this post
sebuah rumah usang
di jalan kelubi
dalam kota ketengah jaya
@ T'ganu nan permai

assalamualaikum..

salam sejahtera ke atas mu, sahabat2 yang paling ku cintai..cikma, lai, jaa, dan yang lain (y aku x sebutkan disini jgnlah berkecil hati)..aku mengenali mu, bukanlah sehari dua.. bahkan kte telah menyimpul tali persahabatan bertahun lamanye..susah payah dharung bersama..pahit manis kenangan antara kte sentiasa terpahat di hati aku ni..susah untuk aku rungkai..tiada niat untuk aku putuskan tali yang terikat erat dan aku takkan berbuat sedemikian...

hari ini, aku mengeledah segala gambar dalam external hard disk aku..terusik hati aku melihat karenah2 mu, sahabat..terasa rindu y membuak..merindui mu sama seperti aku merindui kenangan2 bersama antara kte..terasa ingin kembali pada waktu itu..dan aku inginkan yang terbaik untuk dirimu, sahabat..di kala itu dan di saat kini..

benarlah katamu, aku tersalah..tersilap memilih jalan..dan hanyalah terima kasih yang mampu aku berikan..atas nasihat demi nasihat yang xputus untukku..kala hati ku entah dimana..kala aku juga tidak mengerti siapa diri aku sekarang..kala bila ujian2 sehebat itu teruji untuk aku..

trima kasih sahabat, betapa tingginya dirimu melabelkan aku..sedangkan aku tidak pernah seperti itu..kerana aku sentiasa merasa lemah dan tidak berdaya..hanya kepadaNya aku memohon kekuatan untuk terus berdiri..penyerahan sebulat2nya kepadaNya..ya, aku sentiasa sedar aku selemah2 manusia..aku sentiasa berusaha mencari kekuatan demi kekuatan..demi berjuang dalam satu demi satu ujian yang kau sendiri tidak ketahuan, sahabat..

kesalahan itu aku akui..kesalahan itu harus aku betulkan..disini aku memohon jutaan kemaafan darimu sahabat..andai terasa ati dengan segala tulisan ataupun kata2 ku..mungkin secara sedar ataupun tidak sedar..namun, aku juga sedar aku juga punya batas kesabaranku..ada rasa marah..ada rasa benci..dan aku manusia biasa..hamba yang lemah..

sahabat..aku perlukan mu d'tiap perjalanan dunia ku dan aku harapkan kte akan bertemu d'akhirat sana..salam sayang dari ku untuk mu sahabat..

yang sayangkan mu,
sahabatmu..

Friday, October 22, 2010

turning point

Posted by Ina zz at 6:27 PM 1 comments Links to this post
perubahan demi perubahan..

hati ini terasa lemas dalam perubahan yang drastik..

y aku sendri tak pernah merancang akan perubahan itu..

aku perlukan masa..

aku perlukan ruang..

aku perlukan hati y ikhlas..

untuk melakukan satu anjakan paradigma yang drastik..

aku juga perlukan dorongan..

dari insan2 yang aku sayang............................................

dan pastinya dari Dia yang sentiasa ada denganku tidak kira ketika..

Friday, August 6, 2010

cop halal or cop haram?

Posted by Ina zz at 1:58 PM 0 comments Links to this post
ari ni aku boleh lak tergelak dengar satu pandangan sambil tengok satu video ni..bukan gelak menyindir or ape2..tapi gelak dan mengiakan..

patutkah ada persoalan makanan halal di negara islam..sepatutnya makanan yang ada di sebuah negara islam adalah halal semuanya melainkan ade yang cop haram..hehe..cop haram tu..em..kalau biasa pi jalan2 kat supermarket..mesti ada bahagian non halal kan..itu dah kira ok la..kita taw kat mane stok makanan haram dipamerkan untuk masyarakat yang non muslim..dan secara xlangsung, kita yang muslim ni taw la makanan kat bahagian tu xleh makan. betul dak??..

jadi cop halal xleh di niagakan ag?? (no komen la)..em..cop halal pada makanan halal..ok jugak..sebab halal yang dikuarkan oleh pihak jakim ni bukan sahaja berdasarkan aspek halal semata2 tetapi ke"baik"an yang tersembunyi. baik sesuatu produk makanan itu dari segi kebersihan pekerja, tempat kerja, alatan, dan pastinya bahan mentahnya. cop halal itu membawa maksud halal lagi baik..em..boleh dikatakan cop halal tu suatu yang bermakna pada makanan halal itu untuk orang yang benar2 cakna..

Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah telah rezekikan kepadamu, dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman kepada-Nya.(5:88)

meh la tgk video ni..dan fikir-fikirkanlah...


What u ThinK

Posted by Ina zz at 1:13 PM 0 comments Links to this post



cakap pasai makanan..macam2 nak makan kan??..pagi nak makan..tengah hari nak makan..petang nak makan..malam pun nak makan..maknanye..kitaran nak makan ni seperti roda..berulang-ulang..dari hari ke hari..em..da lumrah manusia, makan kan suatu keperluan asas..hehehe..

kalu nak makan mesti kena taw pe makanan yang nak dimakan, dimana, bagaimana, dan bila nak makan..heee..makan, makan jugak..tapi 1 ramadhan dah hampir dekat..persiapkanlah diri..tambahkanlah amal..kuatkanlah iman di dada..dan..sambutlah bulan ramadhan dengan gembira!..jom!!!

Sunday, July 18, 2010

alergi

Posted by Ina zz at 10:41 PM 3 comments Links to this post
selagi xalergi..takde sape pun tahu yang die tu sebenarnya ada alergi..

sejarah bermula dengan gulai lemak ketam..ni adalah favorite ku sejak kecik ag..nak jadikan cerita plak..kaklong dan abang xleh makan ketam..kalu makan ketam..siap la..badan react sepantas kilat menunjukkan tanda protes terhadap ketam..huhu..ku?..ku happy la..bahagian diorang, leh la ku rembat..dalam sehari, ku leh makan 3 ekor ketam sekaligus..biasa la..3 ekor ketam pun..isi tarakkk adaa..huhu..

Kempunan nak makan ketam ni bila ku duk jauh dari family..kira2 agak bertahun jugak ku tak bertemu dengan ketam sebagai makanan aku seharian..suatu hari..hari yang menyebabkan ku tak mau dah makan ketam sapai bile2..mak masak gulai lemak ketam..pe tunggu lagi..makan la ketam..pergh..sedap sungguh la..tengah hari tu sempat makan skit je (skit la sgt)..hehe..kuah lemak tu ku siap hirup2 agi..sambil duk makan..mak cakap abang alergi ngam ketam..sama mcm kaklong..khabar baik bagi penggemar ketam mcm ku ni..huhu~

bak kata orang..makan untuk hidup bukannya hidup untuk makan..ketam itu juga ku hadap pada malamnya..siap dapat green light dari mak untuk habiskan ketam..de la dalam 2,3 ekor ketam ag..tak tunggu ape2..sume ketam tu dah tersadai dalam perutku..sambil makan sambil mengejek abang sebab dia xleh makan ketam tp suka ketam..aduh!..

padahnya..di waktu pagi yang hening..tetiba ku terjaga dari tidur..sebabnya ku tak leh bernafas..rasa semput..rasa macam serang asma je..huhu..badan ku dah naik bedam2 (pe ek bahasa standard)..ala macam kena gigit nyamuk tu..gatal2 kat sluruh badan..dan paling xtahan..ku muntah...uweeekkk..kuar sume ketam yang ku makan semalam..xleh tido sepanjang malam..huhu..

moral of the story..jgn makan ketam kalu dah taw diri alergi ngam ketam..hari ini, mak masak ketam agi..alamakk! terliur bangat..tp nasib badan..kuah ketam pun dah wat badan2 ku kembali gatal2..tolongggg...dan buat pertama kalinya, ku pantang dengan ketam..huhu~


Tapai pulut Tapai ubi Air nira Air tuak

Posted by Ina zz at 10:01 PM 0 comments Links to this post
Khamar merupakan minuman keperluan bagi penduduk tanah arab suatu ketika dulu. Namun, kedatangan Islam mengharamkan minuman khamar secara berperingkat kerana mudaratnya lebih besar berbanding manfaatnya. Pengharaman khamar ini jelas dinyatakan di dalam Al-Quran dan As-Sunnah;

Mereka bertanya kepadamu tentang khamar(1) dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya." Dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: " Yang lebih dari keperluan." Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berfikir. surah al baqarah 2:219
(1) segala minuman yang memabukkan

Bahkan tindakan individu meminum khamar dan tidak bertaubat sebelum dia meninggal dunia akan mendapat balasan di akhirat kelak.

Diriwayatkan oleh Ibn Umar:
Allah's Apostle said, "Whoever drinks alcoholic drinks in the world and does not repent (before dying), will be deprived of it in the Hereafter." Bukhari 7:69:481

Jabir reported that a person came from Jaishan, a town of Yemen, and he asked Allah's Apostle (may peace be upon him) about the wine which was drunk in their land and which was prepared from millet and was called Mizr. Allah's Messenger (may peace be upon him) asked whether that was intoxicating. He said: Yes. Thereupon Allah's Messenger (may peace be upon him) said: Every intoxicant is forbidden. Verily Allah the Exalted and Majestic, made a covenant to those who drank intoxicants to make their drink Tinat al-Khabal. They said: Allah's Messenger, what is Tinat a]-Khabal? He said: It is the sweat of the denizens of Hell or the discharge of the denizens of Hell. Muslim 23:4962

Berbalik kepada tajuk utama artikel ini. Proses membuat makanan ini mirip seperti pemprosesan arak/khamar. Persoalannya, adakah makanan ini juga tergolong dalam kategori haram untuk dimakan/diminum?? Lebih merisaukan lagi apabila makanan ini menghasilkan suatu produk yang memabukkan dalam suatu tempoh tertentu sama juga seperti arak/khamar. tidak dapat disangkal sesuatu yang memabukan itu khamar dan khamar itu adalah haram.

Ibn 'Umar, through another chain of transmitters; reported Allah's Messenger (may peace be upon him) having said this: Every intoxicant is Khamr and every intoxicant is forbidden. Muslim 23:4964

Narrated 'Aisha:
Allah's Apostle was asked about Al-Bit (wine made from honey). He said, "All drinks that intoxicate are unlawful (to drink.) Bukhari 7:69:491

Abu Musa reported: Allah's Apostle (may peace be upon him) sent me and Mu'adh b. Jabal to Yemen. I said: Allah's Messenger, there is prepared in our land a wine out of barley which is known as Mizr (beer of our times) and a wine from honey which is known as Bit, (are these also forbidden? ), whereupon he said: Every intoxicant is forbidden. Muslim 23:4959

Walaubagaimanapun, produk fermentasi yang tidak memabukkan adalah halal dimakan. contohnya seperti nabidh (peraman kurma atau anggur). ini dijelaskan lagi dalam hadith rasulullah saw;

Ibn 'Abbas reported that Nabidh was prepared for Allah's Messenger (may peace be upon him) in the waterskin, Shu'ba said: It was the night of Monday. He drank it on Monday and on Tuesday up to the afternoon, and If anything was left out of it he gave it to his servant or poured it out. Muslim 23:4972

Yahya Abu 'Umar al-Nakhai reported that some people asked Ibn Abbas about the sale and purchase of wine and its commerce. He asked (them): Are you Muslims? They said, Yes. Thereupon he said: Its sale and purchase and its trade are not permissible. They then asked him about Nabidh and he said: Allah's Messenger (may peace be upon him) went out on a journey and then came back and some persons amongst his Companions prepared Nabidh for him in green pitcher, hollow stump and gourd. He commanded it to be thrown away, and it was done accordingly. He then ordered them (to prepare it.) in a waterskin and it was prepared in that by steeping raisins in water, and it was prepared in the night. In the morning he drank out of that and on that day and then the next night, and then on the next day until the evening. He drank and gave others to drink. When it was morning (of the third night) he commanded what was left of that to be thrown away. Muslim 23:4975

Dan semestinya banyak hadith yang meriwayatkan tentang "bolehnya" nabidh ini oleh perawi hadis dan jalan periwayatan yang berbeza. Secara scientifiknya, tempoh dibolehkan air peraman buah-buahan ini berbeza bergantung kepada faktor persekitaran yang meningkatkan atau mengurangkan kadar fermentasi. Sesungguhnya, peribadi rasulullah saw adalah lebih gemar menjauhkan diri daripada terlibat dengan perkara yang di murkai oleh Allah (terminum nabidh yang memabukkan). dan itulah sebaik ikutan yang perlu dicontohi.

Hadis di atas juga ada menyebut tentang bekas fermentasi yang dilarang oleh rasulullah seperti green pitcher, hollow stump and gourd (cari gambar kat google). Tidak diketahui mengapa diharamkan penggunaan bekas sedemikian dalam penyediakan nabidh. Namun di tegaskan disini, bukan bekas atau sememangnya bekas yang menjadikan sesuatu produk itu halal ataupun tidak, tetapi setiap yang memabukkan itulah yang diharamkan.

Ibn Buraida, on the authority of his father, reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: I had forbidden you (from the preparation of Nabidh) and drinking it in certain vessels, (but now you may do so if you like) for it is not vessels or a vessel that makes a thing lawful or unlawful. It is every intoxicant that is unlawful.Muslim 23:4953

Hukum yang haram adalah haram dan hukum yang halal adalah halal. Ini adalah hak Allah semata2 yang hanya Dia sahaja dapat menghalalkan dan mengharamkan sesuatu perkara. Namun, pastinya ada jalan untuk mencari sesuatu hukum pada sesuatu persoalan dan ia mestilah berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah.

Oleh itu, jika dikaitkan penyediaan nabidh dengan penyediaan tapai pulut atau tapai ubi mempunyai persamaan iaitu prosesnya menghasilkan produk yang begitu enak untuk dinikmati. Produk ini juga akan berubah menjadi sesuatu yang memabukkan dalam masa yang tertentu. Sepertimana, air nira (dari pokok nira) ataupun air tuak (dari pokok kelapa) yang diperam dalam suatu masa tertentu juga bertukar sifatnya yang enak diminum kepada memabukkan.

Sebagai kesimpulannya, selagi mana produk makanan yang melalui proses fermentasi itu tidak memabukkan, maka produk makanan itu halal untuk dimakan. Jika sebaliknya berlaku dan telah dijelaskan..tiap yang memabukkan itu adalah khamar dan tiap khamar itu adalah haram.

Jika terdapat sebarang khilaf dalam artikel ini dan mohon pencerahan. wassalam..

Monday, July 12, 2010

cuba berfikir

Posted by Ina zz at 5:39 PM 2 comments Links to this post
sudah hampir 3 bulan..
mencari2 jalan2 yang ingin sekali ku memulakan langkah pertama..
ya..langkah baru setelah tamat pengajian..

sambung blaja?

cari kerja?

bukak niaga?

em..

dah lame menelaah mencari idea..kadang2 sampai terbawak ke alam mimpi..mujur jugak takde tekanan dari orang sekeliling..cume kadang2 t'dgr jugak jiran2 sebelah rumah mengata2..peduli ape ku kata2 depa..yang penting sekarang..cari dulu pe jalan yang harus ku mulakan langkah pertama..pe yang ku nak buat..

kalau dah malas nak sambung blaja (erk..bkn mlas..KIV lu..lagipun memang niat menggunung tinggi nak sambung blaja..apakan daya..restu ibu bapa is the number one kalu nak wat pe2 apatah lagi nak blaja..huhu sabar ye)..yang ni memang dah masuk blacklist..huu

cari kerja??em..kerja ape?em..rezeki tu ade kat mane2..lambat atau cepat..dari duk tunggu melalut baik cari kerja part time..leh isi mase lapang sementara tunggu kerja tetap..jangan bekukan kepala dari terus tidak berfikir..fikir..fikir..fikir..

9/10 keuntungan tu datangnya drpd perniagaan..bab kate usahawan..niaga ni de 2 je pengakhiran..satu berjaya dan terus berjaya..satu lagi gagal tetapi harus bangkit semula..pe2 hal kena berani amik rsiko..bukan nak crite pasai pe yang akan jadi pada masa akan datang..sbb tiada sape pun tahu pe yang jadi esok..tetapi macam mane nak mulakan langkah pertama kalu nak ceburi bisnes ni..em..fikir..fikir..fikir..xmao fikir..bace buku niaga!

yes! ku mesti buat keputusan..dan selebihnya serahkanlah kepadaNya..yang maha pemurah dalam menurunkan rezeki untuk setiap makhlukNya..


Tuesday, July 6, 2010

kerana keyakinanmu (akhir)

Posted by Ina zz at 7:38 PM 0 comments Links to this post
berita kematianmu cukup meremukkan hati kecil ku. betapa tidak ku sangka Allah lebih sayangkan mu dan Dia menjemput dirimu lebih awal untuk pergi menghadapNya. berkali2 ku pujuk diriku agar tidak menyalahkan diri sendiri atas kematianmu. namun, sangkaan nakal itu tetap jua kunjung tiba. tiada segan menghamburkan kesalahan di atas mukaku sendiri. hari demi hari, ku rasakan tiada bermaya. tiada hala tujuan. tiada warna. pergimu membawa segala yang pernah kau titipkan untuk ku. segala dorongan. segala nasihat. segala bimbingan dan didikan.

Sungguh mimpi ku di suatu kala malam, merencana sebuah satu perubahan yang ketara dalam diri ku. paparan samar lakaran wajahmu hadir dalam mimpiku. mengajak ku terus bangkit dan berjuang demi diri ku sendiri. walaupun tanpa dirimu disisiku. sandarkan segala usaha yang terlabur dalam capaian akan sesuatu, hanya kepadaNya, Allah yang maha berkuasa terhadap makhluk ciptaaNya. barangkali tiada keyakinan langsung untuk mempercayai akan mimpi itu. kata2 itu tetap bergema diruang fikiran ku. menjadikan mata yang tertutup selama ini terbuka seluasnya.


Anjakan paradigma itu melahirkan ku semula ke dunia fana yang penuh pancarabo laluannya. berbekalkan segala nasihat, didikan dan bimbingan mu dulu, ku melangkah kembali. ku kini kian yakin akan kata2 mu dulu.


"Fathi Amin yakin Nur Hanna bisa berubah menjadi muslimah sejati suatu hari nanti"


Muslimah sejati? terlalu berat "title" itu untuk ku pegang ketika itu. tiadapun satu keinginan untuk dilabelkan sebagai muslimah sejati juga. tetapi memadailah, hijrah ku ke arah kebaikan ini diredhai olehNya. kerana keyakinanmu jualah akan ku teruskan perjuangan ini.

Friday, May 28, 2010

kerana keyakinanmu (episod 3)

Posted by Ina zz at 6:32 PM 0 comments Links to this post
"lelaki baik tercipta khas untuk pendampingnya yang jua baik. manakala, lelaki yang xbaik pasti mendapat pendamping yang xbaik. kalaupun ada yang baik dapat yang xbaik atau sebaliknya, itu adalah sebaik2 ujian dariNya untuk menguji keimanan hambaNya yang baik. dapatkah dia mampu sabar dalam ujian tersebut dan sentiasa berusaha untuk membawa pasangan ke jalan yang diredhai Allah."

benar dan tulus bicara wali songo petang tadi. bicara tulisannya cukup menyentuh hatiku. adakah ku tergolong dalam kategori yang baik? baik? kalu dibandingkan diri aku dengan isteri rasulullah saw. sungguh jauh berbeza. bagaikan planet pluto dengan planet bumi. ku tiada kekuatan untuk menilai kebaikan dalam diriku. kerana yang ku temui hanyalah kejahatan semata2. saban hari pasti ada linangan air dicelahan mata bundarku. menyesali. didapati bersalah dalam penghakiman diri sendiri. rasa bersalah itu sentiasa mengekori ku kemana2 sahaja. sukar untuk melupakan. sukar lagi untuk dimaafkan.

sebesar manapun kesalahan itu, ku tetap memberi ruang untuk diri ku sendiri terus mencari makna sebenar sebuah penyesalan. kepastian jalan pulang itu ada. semuanya terserah kepada ku. terus berusaha, berdoa dan bertawakal kepadaNya. moga ku kembali pada landasanMu yang benar. ku sedar sejauh manapun kesalahan yang ku lakukan, Kau tidak sesekali melupakanku. Kau sentiasa ada untuk hambaMu yang hina ini. sewaktu ku kehanyutan terbuai indah dalam kesalahan, Kau tak biarkan ku sendirian. Kau tetap kirimkan penyelamat hidupku.

waktu remaja, waktu paling sukar untuk ku memahami diriku sendiri. ku rasakan seperti ada sesuatu yang kurang dalam diri ku. sesuatu yang hilang. tetapi tidak dapat ku ketahui apakah itu? ku cuba hilangkan rasa itu. malang sekali, terkandas dalam cinta dunia. cinta nafsu semata2. bersuka ria hingga melalaikan. gah dengan kemaksiatan. bongkak dek rasa terhebat. tiada apa yang dapat merubah diri ku ketika itu. kerana disekeliling lebih menggalakkan. nasihat ibu ayah tiada ku dengar oleh telinga yang tertutup. hati yang kelam. gelap gelita tanpa secebis cahaya dalam hidup keduniaan ku. usah ditanya soal keakhiratan.

namun kehadiranmu, membuatku tersedar dari kelenaan yang terus berpanjangan. walaupun kau bukan ditakdirkan untuk ku.

Monday, May 3, 2010

pautan

Posted by Ina zz at 8:51 PM 0 comments Links to this post
masa lapang yang terbuang..terisi dengan menatap artikel2 santai dalam akhbar i luv islam..tetiba aku terpaut pada satu sajak "pautan"..seolah2 membangkitkan apa yang terkurang dalam diri aku..sajak ini dinukilkan oleh Mohd Fadzil Yusof dari Teluk Intan..hasil karya ni bukan hak milik aku tp aku cukup terkesan dengan bait2 karya yang penuh dengan nasihat..terimalah..

Pautan

Berpautlah pada dahan yang kuat
Diketahuilah akarnya yang menunjang ke perasaan
Dari akal yang waras
Tidak mudah tumbang, selagi
Siklon nafsu tetap terkurung
Dalam sangkar kecewa dan kasmaran sendiri
Kemerdekaan sudah bersipongang dari daksina
Memecah tandu madu yang manis dalam pencarian
Tiada guna bergudah gulana tanpa semangat kata kata
Kerna kata2 membisu dalam fikir terpasung
Ke hujung benda kaku memalu gendang domba
Menjulang watak diri yang keliru
Di persimpangan abad 21 ini
Yang lewat kau tafsirkan sebagai kenyataan
Demi satu medan yang mesti kau kalahkan
Bukan mencari batu2 di pantai menyalutnya
Dengan seribu ragu dan sangsi titik persoalan
Begeraklah dari diammu yang lamban
Menyebarkan cahaya dirimu ke labirin fikiran
Bukan menanti masalah dengan sendu penyesalan

~aku juga pernah tersungkur..mengharapkan satu kedatangan yang menguntungkan dengan hanya satu penantian yang menyakitkan..kaki kaku..fikiran buntu..hati keliru.pandangan hanya terulang tayang pada pandangan yang lalu..walaupun hakikat dihadapan aku tidak sedemikian..percaya atau tidak, satu paksi yang merubah diri aku adalah pautan yang kukuh yang telah terbina dalam diri aku..walaupun satu ketika, paksi itu juga pernah goyah! aku juga manusia biasa yang harus bangkit!!

Tuesday, April 13, 2010

kembali..

Posted by Ina zz at 11:27 AM 0 comments Links to this post
kembali dari pengembaraan yang panjang..kembali berpijak di bumi yang nyata..kembali ke pangkal jalan..kembali menulis diruang blog yang sudah berbulan2 terbengkalai..ya..sudah agak lame tidak menulis di ruangan ini..di teratakKJ aku yang usang..

bukan tiada masa untuk menulis sepanjang waktu itu..bukan tiada idea untuk memulakan tinta..bukan juga kekangan kerja yang melambak2..tapi entah la mengapa hati dan tangan aku susah sangat nak menaip khasnya untuk blog ini..mungkin juga aku tidak mahu menulis pe2 perkara dalam keadaan hati aku yang cukup lemah dan kekuatan yang tahap minima..mungkin juga aku tiada mood untuk menulis..tapi itu bukan penghalangnya..kerna melalui coretan tinta ini..aku boleh meluahkan segala ape yang ade dalam diri aku..memberikan ketenangan dan kebahagian hati aku..

cume satu aje yang aku tahu sekarang..masa yang lalu xkan kembali..masa hadapan satu yang tiada kepastian..tetapi hari ini satu anugerah untuk aku kembali menulis..menulis pe2 sahaja..meneruskan ape yang terbengkalai..ya..aku tahu aku perlu teruskan perjuangan aku! chaiyopp!!!!!

Friday, January 29, 2010

promise is janji

Posted by Ina zz at 9:50 PM 0 comments Links to this post
"jangan pandai mengukir janji andai tidak upaya untuk melaksanakannya" kata2 ini masih lagi terngiang-ngiang di cuping telinga. tika kisah seorang suami yang pernah melafazkan janji akan menjaga istrinya sehingga akhir hayatnya masih segar. penyakit lupa istrinya, membuatkannya tertekan. dilema. antara janji dan hidupnya. pelbagai cara dilakukan untuk mengelak dari istrinya. akhirnya, si suami tekad untuk melaksanakan janjinya. hanya untuk istri tersayang. itulah punca kebahagiaan hatinya.

sejauh mana kuatnya janji manusia sesama manusia. ringan bersuara melafazkan janji. pandai menabur janji. namun, adakah janji itu dikotakan? sebanyak manakah janji itu dilaksanakan? janji yang dilupakan. janji yang luput ditelan waktu. kealpaan dalam melaksanakan janji. hakikatnya, banyak janji yang tinggal janji. apakah ada insan yang menderita kerana janji. janji yang terbengkalai. jika YA, pasti insan itu menderita. kerana mendambakan buah yang takkan gugur. menunggu kucing bertanduk. penantian yang menyeksakan. membuatkan hati terguris dalam. menyesakkan nafas kehidupan. sedar dalam terlena akan mustahilnya untuk penabur janji merungkai talian janji.

bangkitlah. bukalah seluas2nya pandangan mata dan hati yang terbuta dek janji2 manis. adakah perlu menderita kerana janji manusia yang tak semestinya dikotakan. sayangilah diri sendiri. ingatlah hanya janji Allah itu yang pasti! peganglah janjiNya seerat2nya. jangan dilepaskan. tidak di dunia pastinya di akhirat kelak. yakinlah. tiada sebenar2 janji melainkan janjiNya untuk hamba2Nya yang ikhlas dalam melaksanakan perintahNya.

Monday, January 25, 2010

setinta untukmu, sahabat

Posted by Ina zz at 9:43 PM 0 comments Links to this post

kesekian kali,
ku tak mahu kehilangan lagi,
namun apakan dayaku,
tiada kudrat melawan takdirMu,
yang maha Kuasa,
yang maha Esa,
pergimu tanpa ucapan,
tanpa pesanan,
menghilangkan kesabaran,
meruntuhkan kesabaran,
air mata mencurah laju,
tak tertahan olehku,
sedih..
pedih..
sayu..
pilu..
yang menemaniku,
tika itu,
ku tersungkur,
dalam sujud ku akur,
mohon rohmu bersama roh2 insan beriman,
redhaku dalam keterpaksaan,
walaupun masih menanti,
dirimu yang takkan kembali...

Monday, January 18, 2010

Pergi Yang Tak Kembali..

Posted by Ina zz at 10:28 PM 0 comments Links to this post
antara satu perkara yang termaktub dalam kehidupan di dunia ini adalah kematian. suatu hal yang sudah tidak dapat dielakkan. kerana tiap yang hidup itu pasti akan merasai mati. setinggi manapun kasih sayang insan itu. sebesar manapun jasa dan pengorbanan insan itu. sekuat manapun lantangnya suara dakwah insan itu. andai sampai detik waktu dan ketikanya ajal, pasti akan dipanggil mengadap Allah yang maha Hidup dan yang Berdiri dengan sendirinya. siapalah kita yang lemah lagi hina dalam usaha menghalang segala takdir ketentuan Allah yang maha Besar dan maha Berkuasa dalam perancanganNya.

perasaan sedih, pilu dan sayu pasti menjadi teman kala berita kematian itu diterima. air mata dicurahkan. sebak yang tak tertahan andai tangisan itu cuba dilawan. sayang untuk yang pergi akan kekal dan menyubur di dalam hati yang menyayanginya walaupun sudah tiada. tanpa jasad, rindu dan sayang bisa mewangi kerana kelakuan dan tindakan arwah disenanggi orang sekeliling ketika hidup. amatlah bertepatan dengan pepatah melayu. harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. sedarlah. inilah fitrah manusia yang pasti akan menangisi kepemergian insan yang disayangi.

kematian insan juga adalah satu peringatan kepada yang masih hidup. satu petanda bahawa kematian itu sentiasa hampir. datangnya tanpa amaran, tanpa kata2 ataupun tanpa tulisan. terpisah roh dan jasad tepat pada waktunya. tanpa bertangguh. untuk yang telah pergi, hadiahkan sejata kita sebagai orang mukmin kepadanya, moga rohnya ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman dan segala amalannya diterima oleh Allah SWT.


Damba Sinar Mentari

Posted by Ina zz at 9:05 PM 0 comments Links to this post
masa berlalu..
masih lagi disitu..
hidup yang kaku..
menghitung dentingan layu..

apakan daya yang tak termilik..
tiada gah untuk sendiri berdiri..
terpamer senyuman terbalik..
terkabur pilu dari realiti..

tika bergenang kolam mata..
tika remuknya merah hati..
tika kelunturan warna semangat..
tika kosongan kekuatan melanda..

Mendambakan sinar mentari esok ..
Menyinari gemilang..
Menghangatkan kelesuan..
Memenuhi di pelosok kerajaan hati..

dan wajib terus bangkit..

 

Usang@KJ Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review