Sunday, October 11, 2009

Apa Ada Pada Cinta

Posted by Ina zz at 7:42 PM
Bercakap je pasal cinta, semua orang pasti terpegun. yang dah tido2 ayam, bangun. yang tengah makan, berhenti. yang tengah berborak, diam. semua bagi fokus sepenuhnya. hehe..harap2 dapat fokus dan faham=).

cinta dan bercinta, dua perkara yang berbeza.

cinta adalah perasaan yang lahir secara fitrah dari hati yang tulus. pastinya ia suci tanpa noda. cinta inilah juga anugerah yang tak ternilai. kurniaan Allah untuk hamba2Nya. memang tidak boleh nafikan, sungguh indah perasaan ini jika ia ditatang pada jalan yang sahih. saluran yang benar, akan membawa ke syurga duniawi dan ukhrawi.

bercinta pula merujuk kepada perlakuan untuk mengexpressikan cinta. mungkin dengan cara yang halal dan mungkin juga dengan cara yang salah.

bercintalah selepas nikah. inilah sebetul2nya tetapi tidak bermakna tiada rasa cinta sebelum nikah. inilah satu cabaran untuk merasai kenikmatan cinta. kemanisan itu pastinya akan dirasai tiap yang menjaga cintanya dengan sebaik-baiknya dan bercinta dengan orang yang selayaknya (suami/isteri). tawanlah nafsu jangan sampai terbercinta.

AWAS! cinta boleh ternoda kerana maksiat. Ini contoh yang paling senang;

di kedai makan..
kelihatan M dan F sedang rancak berborak.
Nampak dua2 mcm "alim" dan "soleh".
dua orang ni berlainan jantina.
guna meja sampai dua.
sorang duduk di satu hujung meja.
lagi sorang dihujung meja yang lain.
di khalayak ramai.

dalam situasi di atas, ada yang kurangnya. lagaknya macam couple yang lain (couple disini merujuk kepada pasangan remaja yang sedang hangat bercinta bukannya suami istri) tetapi bezanya ada batasan yang dilakukan; (inilah salah satu matlamat tidak menghalalkan cara)

1) guna sampai 2 meja. (jarak yang dilakukan memang jauh, jauuuuuuuuuh sangat la tu)
2) dating di khalayak ramai. (ye la, malas nak main sembunyik2 kan. boleh ke jumpa terang2 ni?? berilah ketenangan pada mata orang yang memandang. Jangan biarkan maksiat menjadi perkara normal pada mata sesama muslim.)

satu lagi persoalan timbul, adakah batasan itu benar2 akan menjadi perlindungan pada cinta yang suci. SAH! cinta dah ternoda kerana;

interaksi mereka hanya berdua. itulah sebab digelar dating. syaitan tidak segan silu menumpang kasih. tiada susahnya membawa mahram/teman lain untuk turut sama. sesungguhnya, lebih baik andai lelaki itu datang approach mak ayah perempuan kan?? pe2 hal tanya aje bakal ayah/mak mertua. mereka lebih kenal anak mereka. carilah jalan yang kelihatannya tiada fitnah ketika melaluinya.

simpulan akhir;

andai berpakaian sebagai muslim/muslimah..berwatakkanlah sebagai seorang yang berilmu. kata orang, dari pakaian boleh menilai karakter seseorang. Tiada apa pada pakaian kalau tiada ilmu. (toin22, nasihat pedas untuk diriku, huhu~~). jangan biarkan orang menoleh dan berkata;

" xpadan dengan rupe nampak alim ulamak, tp lebih kurang je".

jadilah seperti permata di antara pepasir di pantai. lain dari yang lain. unik & berbeza untuk kebaikan agama dan iman, dunia & akhirat.

salah bercinta pastinya tidak menghalalkan cinta melainkan bercinta dengan sebaik2 jalan yang Allah tunjukkan iaitu melalui pernikahan. Nikah, jalan yang halalkan cinta. dalam kata lain, ubat cinta hanyalah nikah!
kiranya sudah bertunang, itu pun bukanlah green light untuk bercinta. bawa teman! senang2kanlah.

ada apa pada cinta? andai ianya ternoda..
ada apa pada cinta? andai dikuasai nafsu..
ada apa pada cinta? andai terleka n terlena..
ada apa pada cinta? andai hanya untuk dunia semata2..

0 comments:

 

Usang@KJ Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review